hundlyssnaren

En blogg med tips om hur du förbättrar din kommunikation med hunden och blir en bättre flockledare. Även träningstips och hälsotips för din hund.

Konsultationer

Publicerad 2015-05-10 17:58:56 i Allmänt,

Jag älskar att göra konsultationer! Dels är det världens roligaste jobb att få träffa dessa människor som bryr sig så mycket om sin hund att de är beredda att förändra sig för att det ska fungera, och dels p g a hundarna som oftast direkt fattar galoppen och blir så tacksamma för att någon äntligen kommunicerar på rätt sätt och sätter gränser. Jag använder aldrig våld, rycker inte i koppel och "lägger inte ned" hundar. Det behövs heller inte när man kommunicerar på rätt sätt.
 
Det är en så härlig känsla när familjen häpnar och ser sin älskade hund uppföra sig annorlunda under konsultationen då vi börjar med praktiska övningar. Hoppet som tänds och spänningen som släpper när man ser att det vi tillsammans gör fungerar! Egentligen är det faktiskt Matte och Husse vi tränar vid övningarna och inte hunden ;) Varje gång jag lämnar en konsultation så lämnar jag glada människor och ofta väldigt trötta hundar, och varje gång känns det som om jag har fått nya vänner. När vi hörs några dagar senare och jag får höra om alla framsteg så blir jag alltid lika glad och rörd. Det är inte alltid lätt att förändra sina beteenden men alla dessa hundägare jag har varit hos är värda en stor eloge för det jobb de har gjort tillsammans med sina hundar!
Här kommer en kort presentation av de senaste vovvarna som fått hjälp med sina människor ;)
 
Raffe är en ganska dominant och bestämd herre som behövde tydlig gränssättning från framförallt husse och döttrarna i familjen. Matte fungerade det ganska bra med. Han visste direkt vem som var mest stabil och trygg och kunde då släppa kontrollen. Den här familjen behövde bara lära sig några verktyg att använda för att vända situationen.
 
 

Sigge är fortfarande i slyngelåldern och testar busigt Matte genom att hoppa på människor, dra i kopplet etc. I grund och botten är dock Sigge en ganska mjuk och försiktig hund, samt väldigt förig och lättlärd. Matte behövde bara lära sig att förändra sin kommunikation och bli mer tydlig i sina signaler för att Sigge ska förstå bättre. Fortfarande är det dock en hel del unghundsbus i Sigge och han kommer lugna sig mer med åldern.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Camilla

Jag är utbildad Dog Listener av Jan Fennell i England och hjälper människor och deras hundar till en mer harmonisk tillvaro. Kolla gärna in min hemsida: www.hundlyssnaren.se

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela