hundlyssnaren

En blogg med tips om hur du förbättrar din kommunikation med hunden och blir en bättre flockledare. Även träningstips och hälsotips för din hund.

Hur mycket slöar Du på promenaden?

Publicerad 2015-01-28 21:00:21 i Allmänt,

Att få hunden att gå fint i koppel är inte helt lätt för de flesta. Det man ofta inte förstår som hundägare är hur oerhört mycket arbete man får lägga ner på detta. Man går ut med sin hund för att rasta eller motionera och samtidigt är man inte närvarande i stunden utan går i tankar eller kanske pratar i telefonen. Man låter hunden bestämma takten på promenaden och dra än hit än dit efter eget tycke. Kanske man har gjort många försök att ta över kontrollen på promenaden men det slutar oftast med att man ger upp eftersom varken tjat eller upprepade krafttag verkar hjälpa.
 

Först och främst ska man komma i håg att promenaden med hunden är din och din hunds tid tillsammans. Det är under promenaden och under träning och lek som du och din hunds relation stärks om du är aktiv och tar vara på situationen. Promenaden ska innehålla regler som du sätter upp.
 
* Du bestämmer takten på promenaden.
* Du bestämmer när hunden får gå i långt koppel och nosa, stanna osv.
* Du bestämmer om hunden får hälsa vid hundmöten, vissa eller kanske inga alls på den promenaden.
 
För att lyckas få hunden att respektera detta gäller det att du tränar och upprätthåller detta på VARJE promenad. Du ska alltså behandla hunden som om den gick lös. Du ska absolut inte använda kopplet som ett verktyg eller för att kommunicera med hunden. Att rycka i kopplet kan oerhört lätt ge hunden whiplash-skador i nacken med ett livslångt lidande som resultat. En undersökning för flera år sedan visade att ca 70% av alla hundar i denna svenska studie har nackskador till följd av ägarens ryck i koppel eller hundens egna ryck. Jag rekommenderar breda mjuka halsband eller allra helst sele!
 
Att låtsas att hunden är lös när den går i koppel tvingar dig att vara tydlig med kommandon, belöningar och korrigeringar med röst och kroppspråk. Detta gör också att du får en hund som lyssnar på DIG och inte på kopplet. Lägger du arbete på detta så kan du sedan lika lätt ha hunden lös utan att den lyssnar sämre. Den kommer att älska att ha en spännande Husse eller Matte som tar initiativ och har kontroll på promenaden.
 
Nyckeln är tålamod, variera promenadtakt, ha tillåtelsekommandon för när hunden får gå i långt koppel före dig och stanna för att nosa. Annat kommando för när hunden ska gå vid din sida utan att dra och följa dig utan att stanna för egna förströelser. Belöna med godis, röst och se till att lägga in olika övningar under promenaden som att backa bredvid dig, gå förbi en utlagd godis bredvid dig utan att ta den förrän du gett tillåtelse. Sitta vid sidan och hålla ögonkontakt upp mot dig i några sekunder före belöning osv. Bara fantasin sätter gränser.
 

När du sedan har hunden lös så gäller samma sak, inte slappna av för mycket och glömma att vara aktiv och ta initiativ. När jag går i skogen utan att möta någon eller längs promenadslingor med mycket folk och hundar med min Catz lös, så agerar jag på liknande sätt. På öde platser får hon förstås betydligt mer tid för att springa längre i från, men principen är densamma. Hon lär sig att ha koll på mig eftersom jag hela tiden är aktiv och ger henne uppdrag. Gör på samma sätt när du går med din hund i koppel så kommer resultaten!

Kommentarer

Postat av: Helena

Publicerad 2015-01-29 18:21:08

Nu är det dax att ta tag i promenaden också. Jag har redan märkt att han är lugnare när vi är ute och går och drar inte lika mycket nu efter sen Camilla var här och gav mig så många goda råd och tips. Jag tjatar inte eller rycker i kopplet. Det är bara hundmöten och när han ser hundar på håll som jag inte har kontroll på honom. Men jag vet att det kommer att blir bättre också. Jag är en mycket lugnare och gladare matte :) Tack för super bra tips och inlägg.

Svar: Verkligen roligt att höra Helena! :) Vi bokar en ny tid snart för en träning utomhus! Bra jobbat! :)
Camilla

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Camilla

Jag är utbildad Dog Listener av Jan Fennell i England och hjälper människor och deras hundar till en mer harmonisk tillvaro. Kolla gärna in min hemsida: www.hundlyssnaren.se

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela