hundlyssnaren

En blogg med tips om hur du förbättrar din kommunikation med hunden och blir en bättre flockledare. Även träningstips och hälsotips för din hund.

Hur mycket aktiveras din hund?

Publicerad 2015-02-10 22:58:10 i Allmänt,

Hundar mår bäst om de får en uppgift av något slag. De är skapta för att jobba och inget gör en hund så lycklig som när det vankas arbete. Tänk dig själv! Långledigt i all ära men inte uppskattar man ledigheten som man gör när man på något sätt har gjort rätt för den. Hundar är skapta för att vandra långa sträckor varje dag, jaga, lösa uppgifter, vara sociala och kommunicera i sin flock. Hundar vilar, samlar energi och väntar på att ledaren för flocken tar initiativ till aktivtet. Därför är det inte ovanligt att våra hundar vilar 23 timmar per dygn. Vi människor kan ju sysselsätta oss med tidningar, böcker, tv osv, men hunden har inte mycket till förströelse att ta till utan vår hjälp.
 
 
Så, vad ska man sysselsätta hunden med då? Promenader är naturligtvis centrala, men inte bara kroppen behöver aktivering utan hjärnan, så se till att kräva saker av hunden under promenaden. Skapa aktivitet under promenaden. Det kan vara korta lydnadsmoment, växla mellan att gå fot, gå fint, gå före, gå bakom och varsågod.
 
Min Catz får kommandot "gå fint", vilket innebär att gå bredvid mig i slakt koppel och följa mitt tempo."Fot", innebär att det är tävlingsposition som gäller, då hon ska gå tätt intill mitt ben med blicken upp mot mig hela tiden. "Bakom" och "Före", är precis som det låter och är lätt att lära in på stigar och i trånga passager. "Varsågod", betyder att hon får gå som hon vill, utan att dra i kopplet, nosa, stanna, i sitt tempo. Att växla mellan dessa gör din hund uppmärksam på dig, skapar kontakt och tvingar den att vara lite alert i huvudet.
 
Har du hunden lös så kan du lära in olika kommandon för att runda träd och stolpar som du pekar på, jag använder ordet "Runt" till Catz och skickar henne runt olika föremål när hon minst anar det. Vi har också kommandot "Mot", vilket betyder att hon ska ställa sig på bakbenen och sätta båda framtassarna mot ett träd, stolpe, vägg eller en sten som jag pekar på. Ju större avstånd, desto större utmaning. När jag säger "Upp" och pekar så ska hon hoppa upp och helst försöka sitta på en stubbe, stock, sten, parkbänk eller vad det nu kan vara. Stubbar som är väldigt små i diameter blir förstås en spännande utmaning för balansen. Omkullfallna stockar kan man ha roliga balansövningar på och även växla mellan att hoppa upp på dem, hoppa över dem eller krypa under och lära sig skillnaden på dessa kommandon. Träna hunden i platsliggning på offentlig plats. Jag lade ofta Catz på promenadvägarna runt Djurgården i Stockholm där människor sprang, cyklade, gick med hundar osv. Sedan gick jag 10 meter bort och lät henne ligga, tills jag gick tillbaka och bad henne sätta sig och belönade. Hon är så fokuserad på arbete att det kunde gå ett helt hunddagis förbi utan att hon släppte mig med blicken. Börja lätt och öka svårigheten eftersom.
 
 
Man kan gömma godis ute och inne, lära hunden att apportera pinnar etc. Man kan gömma favoritleksaken i skogen och be hunden söka efter den. Man kan träna in trix och cirkuskonster osv. Bara fantasin sätter gränser för vad du kan hitta på med din hund. Kanske du t o m med vill gå en kurs i lydnad, bruks, agility eller något annat roligt och sedan börja tävla? Vad du än hittar på så se till att belöna hunden generöst och kommentera aldrig misstag. Träna och leka ska vara roligt för hunden och inte förknippat med något obehag eller missnöje. Ha kul tillsammans!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Camilla

Jag är utbildad Dog Listener av Jan Fennell i England och hjälper människor och deras hundar till en mer harmonisk tillvaro. Kolla gärna in min hemsida: www.hundlyssnaren.se

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela