hundlyssnaren

En blogg med tips om hur du förbättrar din kommunikation med hunden och blir en bättre flockledare. Även träningstips och hälsotips för din hund.

Hundens mat - Har du också gått på lögnen om torrfoder?

Publicerad 2015-02-17 18:12:12 i Allmänt,

Förutom hundens mentala och psykologiska välmående så är jag lika intresserad av det dess fysiska hälsa.
Den snabbaste vägen till god hundhälsa går via bränslet, d v s hundmaten du serverar!
 
Jag vet inte om siffran stämmer men jag har hört att det säljs torrfoder för hundar i Sverige för ca 300 mkr per år. Torrfodertillverkarna lägger stora summor på reklam och "utbildar" personalen i svenska zoobutiker för att de ska rekommendera deras foder till intet ont anande hundägare.
 
 
 
Torrfoder oftast fulla av tillsatser, innehåller spannmål eller ris och är ju faktiskt konstgjord mat!
Hundar mår inte bra av att äta spannmål och att tillsatser inte är bra förstår vi alla förmodligen. Antalet hundar (och katter med för den delen), som åker skyttetrafik till veterinären p g a diffusa magåkommor, allergier och eksem har ökat explosionsartat och det är kanske inte så svårt att räkna ut varför? Speciellt inte när man, som en växande skara hundägare, provar att gå över till färskfoder (rått köttfoder), och får hundar vars eksem försvinner, magar som blir som nya, pälsar som glänser, kraftigt minskad avföring och framförallt - hundar som äntligen får njuta av maten! Vi kan också överleva på proteinbars men hur kul är det egentligen?
 
När jag är ute med Catz och, nu i vårtider, ser stora högar med hundbajs som när det torkat liknar bajs blandat med fint sågspån så blir jag bedrövad.... Stackars hund som inte kan välja själv och serveras detta skadliga torrfoder fullt av en massa skit, om ni ursäktar uttrycket.
 
Följande text kommer från Hela Hundens Blogg:
"Kemiska konserveringsmedel och EU-godkända antioxidanter (kemiska) är vanliga tillsatser både i människoföda och i hundfoder. För oss människor innebär det inga större risker eftersom vi varierar vår kost, men för hundar som väldigt ofta är hänvisade samma mat, dag ut och dag in, år ut och år in… Ja då blir läget lite annorlunda. Små mängder av dessa till synes harmlösa substanser sägs vara helt ofarliga och det är förmodligen sant. Men det som sällan nämns är att dessa ämnen lagras i kroppens vävnader. Läser man sedan om de kända biverkningarna så inser man att våra djur håller på att långsamt förgiftas."
https://helahunden.wordpress.com/2009/04/28/propylgallat-och-propylenglykol/
 
Vill också nämna att det finns några fina ekologiska torrfoder utan spannmål och ris, så som Acana, Orijen mfl.
Vad gäller färskfoder så finns flera fina märken på marknaden så som Mush, Nordic Hundfoder, Sund Hundmat och Klassfoder är några exempel. Klassfoder t ex har ju ett helfoder som innehåller spannmål och tillsatta vitaminer och mineraler, samt flera halvfoder. Jag köper halvfoder, tillsätter nyponpulver, nässelpulver och omega 3 i form av fiskolja så får min hund alla vitaminer och mineraler den behöver. Dessutom tillsätter jag råa, och i bland lite kokade, grönsaker.
 
 
Och du - glöm dentastix och annat elände! Köp råa märgben och frys in. Det bästa för hundens tänder och mage. Allt detta är superbra inte bara för hunden, utan även för din plånbok.
I dag kostar hundmaten mig hälften mot vad den gjorde när jag gav torrfoder och min hund är frisk och glad.
 
 

Kommentarer

Postat av: Helena

Publicerad 2015-02-17 20:09:57

Jag ska byta så fort jag kan. Tack för detta tips från dig tidigare Camilla. Nu har jag köpt nässelpulver och linfröolja. Kan jag börja att ge honom det nu fast jag inte har bytt till klassfoder? Jag vill det bästa för min hund.
Helena

Svar: Självklart Helena! Det går toppenbra att börja med det redan nu! Snart är väl värsta halkan borta så kan vi ta en biltur till Sidsjön och handla foder tillsammans. Kram
Camilla

Postat av: Helena

Publicerad 2015-02-17 20:11:18

Jag måste också säga att mitt lilla troll älskar märgbenen också :)

Svar: Hundra gånger godare än konstgjorda ben :)
Camilla

Postat av: Helena

Publicerad 2015-02-18 18:11:13

Ja Camilla det kan vi gärna göra :) kram

Postat av: barbro lönnber

Publicerad 2015-03-02 09:14:38

Sedan början av 1980-talet, då jag insåg att innehållet i torrfoderpåsarna INTE var hundmat, har jag gett kött, mage, inälvor, brosk och ben +grönsaker till mina hundar. Dom slapp diarre, matt päls, dålig benstomme, dålig muskulatur och furunkulos. Idag ger jag MUSH . Man kan se när hundar mår bra. Jag födde upp korth. vorsteh, en ras med stora krav på rätt foder och energi

Svar: Hej Barbro,Vad fantastiskt att höra! Det är så tråkigt när man diskuterar med personal på zoobutiker och de direkt avråder från färskfoder. Hjärntvätten från fodertillverkare att torrfoder är det bästa du kan ge din hund, pågår regelbundet gentemot både butikspersonal som till veterinärer. Det är dags att vi hundmänniskor börjar använda vårt sunda förnuft igen: Grattis till att dina hundar haft en sån klok Matte :)

Kram
Camilla
Camilla

Postat av: Anonym

Publicerad 2016-08-24 17:15:52

KLASS Färskfoder räddade min Greyhoundflicka.

Svar: Hej :)
Men så roligt att höra! Vilka problem hade hon som försvann eller förbättrades?
Camilla

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Camilla

Jag är utbildad Dog Listener av Jan Fennell i England och hjälper människor och deras hundar till en mer harmonisk tillvaro. Kolla gärna in min hemsida: www.hundlyssnaren.se

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela